Lauksaimnieki aicina auto nodokļa piemērošanas kārtību veidot saprātīgi

Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu „Kārtība, kādā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliek labumu no darba vieglo pasažieru automobiļu izmantošanas personiskajām vajadzībām”.
Lauksaimnieku organizācijas neiebilstu pret to tālāku virzību, ja kārtība būtu pārdomāta un iekļautu nosacījumus, ka šie noteikumi neattiecas uz gūto labumu no likumā „Par uzņēmuma ienākuma nodokli” definētā reprezentatīvā vieglā automobiļa, zemnieku un zvejnieku saimniecībām un fiziskām personām, kuras reģistrējušās kā saimnieciskās darbības veicējas, piederošajiem vai rīcībā esošajiem automobiļiem”.
Zemnieku un zvejnieku saimniecības ir specifisks individuālais uzņēmums, kurā īpašnieks par uzņemtajām saistībām pilnībā atbild ar savu mantu. Tādēļ regulējumam jābūt līdzīgam kā fiziskām personām, kuras reģistrējušās kā saimnieciskās darbības veicējas.


„Liela daļa sabiedrības apzinās, ka nodokļu slogs pieaug, taču, lai arī „jauno nodokļu” administratīvo aktu sagatavošana atkal notiek pēdējā brīdī, mēs aicinām pieņemt pārdomātus lēmumus. Ja šis auto nodoklis ir jāmaksā, tad tā aprēķināšanas un piemērošanas kārtībai jābūt adekvātai un saprotamai. Nevar pielīdzināt bankas darbinieku, kuram darba devējs piešķir darba auto, lai nokļūtu no mājām uz darbu un varbūt vienu tikšanos dienā, ar lauksaimnieku, kuram vieglais auto ir vienīgais pārvietošanās veids – tramvajs Ludzas novadā nekursē”, cerot uz deputātu saprātīgumu, pauž Zemnieku Saeimas priekšsēdētājs Juris Lazdiņš.
Lauksaimnieku organizācijas izteica priekšlikumu un Zemkopības ministrija atbalstīja, ka automobiļiem ar dzinēja tilpumu līdz 2 000 cm3 jānosaka mazāks nodokļa maksājums – 35 lati mēnesī.


Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes valdes priekšsēdētājs Armands Krauze asi kritizē šī nodokļa piemērošanu lauksaimniekiem: “Pirmkārt, es uzskatu, ka šāds nodoklis ir jāmaksā arī premjeram un citām amatpersonām, otrkārt, šo nodokli nekādi nevar attiecināt uz lauksaimniekiem. Vai Finanšu ministrijas ierēdņi saprot to, ka zemnieks, kam ir 500 ha zemes 20 vietās tālu no saimniecības vai arī biškopim, kuram ir 300 saimes 25 vietās kaut kur mežos, nav iespējams piefiksēt visus maršrutus detalizēti. Tad jau būs jāpiefiksē GPS koordinātes. Tas ir milzīgs administratīvais slogs, ko valsts uzliek saviem ražotājiem, kas papildina valsts budžetu, maksājot citus nodokļus. Daudzi zemnieki jau šobrīd aicina organizācijas organizēt protesta akcijas un mēs noteikti ņemsim vērā biedru vēlmes, tādēļ nākamgad var būt jaunas protesta akcijas.”


“Latvijas Veterinārārstu biedrība uzsver, ka lauku vidē strādājošam veterinārārstam automašīna ir darba instruments. Automašīna ar lielu motora darba tilpumu ir nevis veterinārārsta izrādīšanās, bet vienīgā iespēja lauksaimniekam sagaidīt viņu pie slimā dzīvnieka, kad viņš turp dodas pa Latvijas neizbraucamajiem ceļiem. Ja daudzās valstīs veterinārārsti minēto iemeslu dēļ ir atbrīvoti no akcīzes nodokļa maksas par degvielu, tad ceram, ka Latvijā vismaz šo nodokli veterinārārstu automašīnām nepiemēros vai piemēros zemāko ekonomiskās situācijas diktēto nodokli “, bilst Latvijas Veterinārārstu biedrības priekšsēdētāja Māra Viduža. Jo nodoklis būs augstāks, jo lielāks būs veterinārārsta izrakstītais rēķins, ko jāapmaksā lauksaimniekam. Tam neizbēgami sekos visas lauksaimniecībā iegūtās produkcijas sadārdzināšanās un konkurētspējas pasliktināšanās kopējā tirgū.