Lauksaimniekiem aktuālās 95.koda nepieciešamības prasības
SATIKSMES MINISTRIJAS UN VSIA “AUTOTRANSPORTA DIREKCIJA” INFORMĀCIJA PAR 95.KODA NEPIECIEŠAMĪBAS PRASĪBĀM, KAS ATTIECAS UZ LAUKSAIMNIECĪBAS PAŠPĀRVADĀJUMIEM
Ir trīs galvenās autopārvadājumu kategorijas: 1) komercpārvadājumi; 2) pašpārvadājumi; 3) nekomerciāli pārvadājumi.
Requirements and exemptions related to the professional competence of drivers engaged in the carriage of goods are listed Road Transport Law 6.1 pantā. Minētā likuma 6.1 panta otrajā daļā minēts, kādos gadījumos prasība par 95.koda nepieciešamību netiek piemērota. Viens no izņēmuma gadījumiem ir, ka 95.kods nav nepieciešams autovadītājiem, kas vada transportlīdzekļus, ar kuriem veic non-commercial cargo transportation.
European Parliament and Council Regulation (EU) 2020/1054 (July 15, 2020), defines the term “non-commercial transport”.
“Nekomerciāli pārvadājumi” nozīmē jebkurus autopārvadājumus, kas nav komercpārvadājumi vai pašpārvadājumi un par kuriem netiek saņemta tieša vai netieša samaksa, un kas tieši vai netieši nerada ieņēmumus transportlīdzekļa vadītājam vai citiem, un kuriem nav saiknes ar profesionālu vai komerciālu darbību.” Nekomerciāli pārvadājumi ir, piemēram, kravas pārvadājumi labdarības mērķiem, kas nav saistīti ar maksājumiem par transporta pakalpojumiem, kā arī savas mantas pārvadāšana vienīgi privātai lietošanai.
Self-transportation does not fall into the category of non-commercial transport, as self-employed transport is linked to economic activity. When carrying out self-employed transport, the driver of the vehicle requires a professional driver category (code 95).
2020. gada 1. jūlijā spēkā stājās grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas saistīti ar kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci, pārņemot Directive (EU) 2018/645 of the European Parliament and of the Council(April 18, 2018)The aim of the amendments is to reduce the administrative burden on drivers, balancing it with the need to ensure road safety. The directive provides for partial harmonisation with the working time recording regulation.Regulation (EC) No 561/2006 of the European Parliament and of the Council).
Road transport law 6.1 panta otrās daļas 7., 8. un 9.punktā minētie nosacījumi, kad 95.kods nav nepieciešams, var tikt attiecināti arī uz lauksaimniecībā nodarbinātajiem gadījumos:
→ja ar transportlīdzekli pārvadā materiālus, iekārtas vai tehniku, ko vadītāji izmanto sava darba ietvaros, ja transportlīdzekļu vadīšana nav vadītāja pamatdarbība;
→ja ar transportlīdzekli lauku apvidos veic kravu pārvadājumu savas uzņēmējdarbības vajadzībām, ja netiek sniegts transporta pakalpojums un pārvadājumam ir gadījuma raksturs;
→ja transportlīdzekli izmanto vai nomā bez transportlīdzekļa vadītāja lauksaimniecības, dārzniecības, mežsaimniecības, zemkopības vai zivsaimniecības uzņēmumi, lai pārvadātu ar savu komercdarbību saistītas kravas, izņemot gadījumus, kad pārvadāšana ir daļa no transportlīdzekļa vadītāja pamatdarbības vai pārsniedz 100 kilometru attālumu no tā uzņēmuma bāzes, kuram pieder transportlīdzeklis vai kurš to nomā.
The exemptions mentioned are applicable to situations where driving a vehicle is not the main occupation of the employed person, as well as in the case of agricultural, horticultural, forestry, farming or fishing enterprises, the 100 km transportation limit from the company's base without the requirement of professional competence for the driver helps to balance the reduction of the administrative burden with traffic safety requirements.
Jautājumu gadījumā sazinieties ar Mārtiņu Tronu: mob. 29805456.